Skip to content

Kesihatan Jantung Anda

17 Oktober 2010

Jantung

Setiap tahun, jutaan orang di seluruh dunia mengalami serangan jantung. Tidak semua serangan jantung mengakibatkan kematian. Namun, umumnya setiap pesakit yang pernah mengalami serangan jantung menderita beberapa komplikasi lanjutannya. Sedangkan selebihnya tidak dapat ditolong lagi.

Jantung merupakan organ yang sangat penting bagi manusia, karena jantung diperlukan untuk mengepam darah ke seluruh tubuh sehingga tubuh mendapatkan oksigen dan sari makanan yang diperlukan untuk metabolisme tubuh. Karena itu, jantung perlu dijaga agar dapat menjalankan fungsinya dengan baik. Salah satu yang perlu dihindari adalah penyakit jantung koroneri yang merupakan salah satu penyakit yang berbahaya yang boleh menyebabkan serangan jantung. Dalam suatu serangan jantung (myocardial infarction), bagian dari otot jantung mati sewaktu tidak mendapatkan darah. Untuk tetap sihat, jantung memerlukan oksigen dan zat-zat gizi lain yang dibawa oleh darah. Ini diperolehi melalui arteri (pembuluh darah) koroneri, yang membungkus bagian luar jantung. Untuk melakukannya, kita perlu mengetahui bagaimana caranya agar jantung kita tetap sihat, apa yang harus dihindari dan apa yang dapat dilakukan untuk menjaga kesihatan jantung.

Penyakit Jantung

Penyakit-penyakit dapat mempengaruhi bagian mana pun dari jantung. Tetapi, penyakit yang paling umum adalah penyakit kronik pada arteri koroneri yang disebut aterosklerosis. Karena itu, sakit jantung yang umum dikenal dan paling banyak diderita adalah penyakit jantung koroneri atau penyakit koroneri arteri. Penyakit ini paling sering menyebabkan serangan jantung pada seseorang yang boleh menyebabkan kematian. Penyebabnya adalah penyempitan pada pembuluh darah koroneri, dimana pembuluh ini berfungsi untuk menyediakan darah ke otot jantung. Penyempitan disebabkan oleh tumpukan kolesterol  atau protein lain yang berasal dari makanan yang masuk dalam tubuh. Pegumpalan ini juga menyebabkan pembuluh darah koroneri menjadi kaku. Kekakuan ini disebut sebagai aterosklerosis.

Aterosklerosis terjadi jika terjadi pengumpalan plak atau timbunan lemak pada dinding-dinding arteri. Selang beberapa waktu, plak dapat bergumpal, mengeras dan menyempitkan arteri, dan memperlahankan aliran darah ke jantung. Penyakit arteria koroneri atau coronary artery disease (CAD) inilah yang pada lazimnya membawa kepada sebagian besar serangan jantung.

Penyumbatan dalam satu arteri koroneri boleh menimbulkan serangan jantung secara tiba-tiba. Penyebabnya karena jantung memerlukan oksigen melebihi daripada apa yang tersedia sehingga menimbulkan serangan jantung. Mengapa? Apabila otot jantung tidak menerima oksigen untuk waktu yang cukup lama, jaringan di sekitarnya akan rosak. Tidak seperti jaringan yang lain, otot jantung tidak mengalami regenerasi(penjanaan semula). Semakin lama serangannya, semakin banyak kerosakkan pada jantung dan semakin besar kemungkinan meninggal.

Malah dalam arteri yang tidak terlalu sempit karena timbunan plak dan lemak, timbunan plak dapat pecah dan membentuk kerak darah atau trombus. Selain itu, arteri yang berpenyakit juga cenderung mengalami penurunan otot secara mendadak. Sehingga, sekeping kerak darah dapat terbentuk di tempat tersebut, melepaskan zat kimia yang kemudian mengakibatkan dinding arteri menyempit, membawa kepada serangan jantung.

Jika sistem kerja dari jantung rosak, degupan normal jantung akan menjadi tidak normal dan jantung mulai bergetar dengan tidak menentu atau mengalami fibrilasi. Degupan tidak normal ini disebut sebagai aritmia iaitu penyimpangan dari degupan jantung normal. Hal ini akan menyebabkan jantung kehilangan keupayaannya untuk mengepam darah dengan efektif ke otak. Dalam waktu beberapa minit, otak mati dan penderita tersebut pun tidak dapat ditolong lagi.

Selain penyakit jantung koroneri yang disebabkan karena pengumpalan lemak di dinding arteri, ada juga penyakit jantung lainnya yang disebabkan ketentuan semenjak lahir. Misalnya jantung yang tidak sempurna, perbezaan kinakerja jantung, melemahnya otot jantung. Penyebab lain adalah bakteri yang menyebabkan infeksi pada jantung.

Gejala Penyakit Jantung

Gejala-gejala yang dirasakan jika mengalami penyakit jantung koroneri seperti rasa sakit atau ngilu di dada di mana kebanyakkan orang menyangkakan itu hanya sebagai gangguan pencernaan. Lalu timbul gejala lain iaitu merasa tertekan di tengah dada lebih kurang 30 saat hingga 5 minit. Hal lainnya adalah keringat dingin, berdebar-debar, pusing, dan merasa seperti hendak  pengsan. Gejala ini tidak selalu dirasakan penderitanya. Tanda peringatan lain adalah nafas tercungap-cungap pada saat berolahraga.

Selama beberapa bulan sebelum serangan jantung biasanya penderita penyakit jantung sering merasa sangat letih. Jangan sesekali beranggapan gejala ini disebabkan oleh kurang tidur dan stress akibat pekerjaan.

Rasa ngilu atau rasa ditekan di dada, yang disebut angina, memberikan peringatan kepada setengah dari mereka yang menderita serangan jantung. Beberapa orang mengalami nafas tercungap-cungap atau kelelahan dan perasaan longlai sebagai gejalanya, menunjukkan bahwa jantung tidak mendapatkan cukup oksigen kerana penyumbatan koroneri.

Biasanya beberapa hari sebelum mengalami serangan jantung yang kronik, seseorang akan mengalami pengucupan otot secara tiba-tiba di dada yang merupakan serangan kecil atau serangan jantung ringan. Serangan jantung ringan umum terjadi sebelum serangan besar beberapa hari kemudian.

Rawatan Jantung

Di Tasly Sabah, rawatan untuk penyakit jantung adalah dengan pergi terus ke punca penyakit tersebut iaitu saluran pembuluh darah yang tersumbat. Pembersihan saluran darah dapat dilakukan dengan menggunakan kapsul danshen plus sebagai pembersih saluran darah mikro seterusnya ditambah dengan kapsul dong chong cao sebagai mengalakkan penumbuhan  sel-sel baru bagi menggantikan sel-sel yang telah mati. Bagi kes-kes yang agak kronik, seseorang itu amat digalakkan untuk menambah salah satu dari produk ini iaitu b-cleansing granul sebagai pengalak sistem otak atau cammelia bee pollen atau kasly herbal tea sebagai salah satu makanan tambahan. Namun begitu, ia bergantung kepada keperluan memandangkan setiap kes pesakit jantung adalah berbeza.

Bagi mendapatkan maklumat lanjut, boleh melayari http://www.taslysabah.com atau boleh terus menghubungi nombor telefon 013-5451000/012-8115522 juga boleh menghantar email admin@taslysabah.com atau pertanyaan@taslysabah.com.

From → Pelbagai

Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: